IMPLEMENTASI AJARAN CATUR PURUSHA ARTHA DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK PANTI ASUHAN ANANDA SEVA DHARMA DUSUN BANJAR SEMA DESA SANGSIT

Krisna Danuarta, Ni Komang Candrani Dewi

Sari


This article discusses the implementation of the Catur Purusha Arthadoctrine in shaping the character of children in the Narayan Seva Orphanage. This doctrine encompasses the values of Dharma (morality and spirituality), Artha (economics and material), Kama (aesthetics and happiness) and Moksa (highest goal) which are applied in the character education of children in orphanages, which are applied in the character education of children in the orphanage. In the face of modern challenges,this article explains how the values of Dharma are instilled through moral and ethical education,the values of Artha are applied through financial education and responsible ownership, and the values of Kama are realized through the development of interests and talents. Despite challenges such as adapting ancient values to modern contexts, collaborating with families, and monitoring effectiveness, the Narayan Seva Orphanage has created a environment focused on fostering positive and integral character through the implementation of the Catur Purusha Arthadoctrine. Thus, this article summarizes that this approach can shape a generation ready to face the world wisely and make a positive contribution to society. 

Keywords: Tri ParArtha, Shaping Children's Character, Ananda Seva Dharma rphanag 

 


Teks Lengkap:

PDF 69-80

Referensi


DAFTAR PUSTAKA

Bajrajnyana, I. B. G., Atmadja, N. B., & Parmajaya, I. P. G. (2022). Implementasi Ajaran Catur Purusha ArthaBerbasis Ideologi Tri Hita Karana Pada Sanggar Seni Sunari Bajra di Kota Singaraja Buleleng Bali. JURDIKSCA: Jurnal Pendidikan Agama Hindu Mahasiswa Pascasarjana, 1(1), 84-89.

Dewi, K. S., & Sucita, D. N. (2022). MODEL PEMBELAJARAN CATUR PURUSHA ARTHADIPADUKAN DENGAN MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI SISWA KELAS X TKJ SMK TI BALI GLOBAL SINGARAJA TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Jurnal Widya Sastra Pendidikan Agama Hindu, 5(1), 30-34.

Donder, I Ketut. 2006. Brahmawidya Teologi Kasih Semesta. Surabaya:Paramitra

Gunawan. Arum (2020). Implementasi Ajaran Tri PArtha di Masa Pandemi. Diakses pada tanggal 24 Agustus 2023, Dari https://kemenag.go.id/nasional/implementasi-ajaran-tri-parArtha-di-masa-pandemi-pxyc4k

Labobar, Kresbinol. 2022. PENGENALAN AGAMA-AGAMA. Klaten: Lakeisha

Putra, I. W. S. (2020). Hedonisme Epikuros dalam Perspektif Etika Hindu. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 11(2), 114-125.

Putra, I. W. S. (2021). Implikasi Covid-19 Terhadap nilai Kesusilaan Perspektif Teologi Moral. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(1), 38-48

Putra, I. W. S. (2021). Implikasi Covid-19 Terhadap Nilai Kesusilaan Persfektif Teologi Moral. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(1), 38-48.

Suparthi, Ni Kadek. 2021. Pendidikan Agama Hindu Dan Budi Pekerti. Jakarta:pusat perbukuan

Suhardana, K.M. 2009. Dharma Jalan Menuju Kebahagiaan. Surabaya: PARAMITA

Sidia, I. M., Juliawan, I. N., & Dewi, N. K. R. P. (2022). IMPLEMENTASI AJARAN ASIH DALAM TRI PARARTHA: UPAYA REVITALISASI SIKAP TOLERANSI GENERASI Z. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 5(1), 25-30.

Tim Penyusun. 2012. PELAJARAN AGAMA HINDU UNTUK KELAS XII SMA KURIKULUM KTSP. Denpasar: WIDYA DHARMA

Wiraputra, A. A. G. (2021). Ajaran Catur Purusha Artha dalam Kakawin Aji Palayon. Dharma Sastra: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Daerah, 1(1), 1-13.

Yadnya, I. B. G. A. P. (2023). MEMBANGUN KARAKTER GENERASI MUDA HINDU DENGAN MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIALMELALUI AJARAN CATUR PURUSHA ARTHA(Refleksi Perayaan Hari Raya Saraswati di Era Disrupsi). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 7(1).

Yanti, N. P. E. M., Sutana, I. G., & Yasa, I. K. A. (2022). IMPLEMENTASI AJARAN TRI PARĀRTHA DALAM KEHIDUPAN UMAT HINDU DI DESA ADAT BULELENG. COMMENT: Jurnal Mahasiswa Prodi Ilmu Komunikasi, 2(1).


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.