IMPLEMENTASI AJARAN TRI PARARTHA DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK DI PANTI ASUHAN NARAYAN SEVA KEROBOKAN KABUPATEN BULELENG
Sari
This article discusses the implementation of the Tri Parartha doctrine in shaping the character of children at the Narayan Seva Orphanage. This doctrine encompasses the values of Asih (compassion and mercy), Punia (virtue and good deeds), and Bakti (devotion and reverence), which are applied in the character education of children in the orphanage. In the face of modern challenges, this article explains how the values of Asih are instilled through cultivating empathy and care, the values of Punia are applied through fostering good attitudes and positive contributions, and the values of Bakti are realized through developing spiritual dimensions and respect.Despite challenges such as adapting ancient values to modern contexts, collaborating with families, and monitoring effectiveness, the Narayan Seva Orphanage has created an environment focused on fostering positive and integral character through the implementation of the Tri Parartha doctrine. Thus, this article summarizes that this approach can shape a generation ready to face the world wisely and make a positive contribution to society.
Keywords: Tri Parartha, Shaping Children's Character, Narayan Seva Orphanage
Teks Lengkap:
PDF 40-49Referensi
Bajrajnyana, I. B. G., Atmadja, N. B., & Parmajaya, I. P. G. (2022). Implementasi Ajaran Tri Parartha Berbasis Ideologi Tri Hita Karana Pada Sanggar Seni Sunari Bajra di Kota Singaraja Buleleng Bali. JURDIKSCA: Jurnal Pendidikan Agama Hindu Mahasiswa Pascasarjana, 1(1), 84-89.
Dewi, K. S., & Sucita, D. N. (2022). MODEL PEMBELAJARAN TRI PARARTHA DIPADUKAN DENGAN MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI SISWA KELAS X TKJ SMK TI BALI GLOBAL SINGARAJA TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Jurnal Widya Sastra Pendidikan Agama Hindu, 5(1), 30-34.
Gunawan. Arum (2020). Implementasi Ajaran Tri Partha di Masa Pandemi. Diakses pada tanggal 24 Agustus 2023, Dari https://kemenag.go.id/nasional/implementasi-ajaran-tri-parartha-di-masa-pandemi-pxyc4k
Putra, I. W. S. (2022). Rekonstruksi Sidikara Pada Masyarakat Bali Sebagai Praktek Ajaran Teologi Sosial. Jnanasiddhanta: Jurnal Teologi Hindu, 3(2), 185-194.
Putra, I. W. S. (2021). Realisasi Ajaran Teologi Sosial Melalui Tradisi Ngejot di Masa Pandemi Covid-19. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(2), 159-167.
Putra, I. W. S. (2020). Hedonisme Epikuros dalam Perspektif Etika Hindu. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 11(2), 114-125.
Putra, I. W. S. (2021). Implikasi Covid-19 Terhadap Nilai Kesusilaan Persfektif Teologi Moral. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(1), 38-48.
Sidia, I. M., Juliawan, I. N., & Dewi, N. K. R. P. (2022). IMPLEMENTASI AJARAN ASIH DALAM TRI PARARTHA: UPAYA REVITALISASI SIKAP TOLERANSI GENERASI Z. Maha Widya Duta
Wiraputra, A. A. G. (2021). Ajaran Tri Parartha dalam Kakawin Aji Palayon. Dharma Sastra: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Daerah, 1(1), 1-13.
Yadnya, I. B. G. A. P. (2023). MEMBANGUN KARAKTER GENERASI MUDA HINDU DENGAN MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIALMELALUI AJARAN TRI PARARTHA (Refleksi Perayaan Hari Raya Saraswati di Era Disrupsi). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 7(1).
Yanti, N. P. E. M., Sutana, I. G., & Yasa, I. K. A. (2022). IMPLEMENTASI AJARAN
TRI PARĀRTHA DALAM KEHIDUPAN UMAT HINDU DI DESA ADAT BULELENG. COMMENT: Jurnal Mahasiswa Prodi Ilmu Komunikasi, 2(1).
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.