IMPLEMENTASI AJARAN NITYA DAN NAIMITIKA KARMA DALAM PEMBINAAN PANTI ASUHAN UDYANA WIGUNA
Sari
Application of the teachings of Nitya and Naimitika Karma in the development of the Udyana Wiguna Orphanage. The concept of Nitya Karma directs daily routine tasks with discipline, while Naimitika Karma teaches responsibility for special tasks. The integration of these values in the education and character formation of children in orphanages forms discipline, independence, empathy and cooperation. Dharma concepts are also taught to understand responsibilities according to roles. The introduction of spirituality and development of social skills through these teachings enriches the coaching approach. Implementation in real activities forms an ethical character and cares for the surrounding environment. In conclusion, the teachings of Nitya and Naimitika Karma play an important role in shaping the character and positive orientation of children in orphanages. This paper uses qualitative research. The qualitative method is a method used in research to examine objects that have natural properties, for which the researcher is an instrument.
Keywords: Implementation, Nitya teachings, Naimitika teachings, karma, orphanage
Teks Lengkap:
PDF 30-39Referensi
Angendari, M. D., Budhyani, I. D. A. M., & Mayuni, P. A. 2018. Pelatihan Menghias Kain Dengan Teknik Painting Pada Anak Asuh Di Psaa Udyana Wiguna Singaraja. In Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyaraka.
Depsos, R. I. (2007). Pedoman Umum Penanganan Anak Yang Memerlukan Perlindungan Khusus. Jakarta: Depsos RI.
Depsos, R. I. 2004. Pedoman Panti Sosial Petirahan Anak. Jakarta: Depsos RI.
Ikatan Akuntan Indonesia. 2004. Peraturan Standar Akuntansi Keuangan No 45 Tentang Organisasi Nirlab
Kartiko, 2011. Pendidkan Agama Hindu Untuk SD Kelas VI. Pusat Kurikulum dan Perbukuan. Kementerian Pendidikan Nasional.
Paulina. M, 1999. Survai Tingkat Warga Panti Kelas IV SD Sampai dengan Kelas III SLTP dalam Segi Kehidupan Berdasr Latar Belakang Keluarga, Jenjang Pendididkan dan Prestasi Belajar di Panti Asuhan Brayat Pinuji, Bor, Kalibawang, Yogyakarta Tahun 1998. Yogyakarta : Skripsi Universitas Sanata Dharma.
Putra, I. W. S. (2021). Implikasi Covid-19 Terhadap Nilai Kesusilaan Persfektif Teologi Moral. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(1), 38-48.
Putra, I. W. S. (2021). Realisasi Ajaran Teologi Sosial Melalui Tradisi Ngejot di Masa Pandemi Covid-19. Sphatika: Jurnal Teologi, 12(2), 159-167.
Putra, I. W. S. (2020). Hedonisme Epikuros dalam Perspektif Etika Hindu. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 11(2), 114-125.
Qamarina Nur, 2017. Peranan Panti Asuhan Dalam Melaksanakan Fungsi Pengganti keluarga Anak Asuh Di UPTD Sosial Asuhan Anak Harapan Kota Samarina. Universitas Mulwawarman.
Rifai, N., & Kumaidi, M. A. 2015. Penyesuaian diri pada remaja yang tinggal di panti asuhan (Study kasus pada remaja yang tinggal di panti asuhan yatim piatu muhammadiyah klaten) (Doctoral dissertation. Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Sarwono, J. 2006. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif .Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suardika, N., & Putra, I. W. S. (2021). Faktor Representasi Seni Bondres Persfektif Etika Hindu. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 4(3), 309-320.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian & Pembanguanan Researc and Development. Bandung: Alfabeta.
Sujarweni, Wiratna. 2015. Akuntansi Sektor Publik. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.