Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar Pada Era Revolusi Industri 4.0 dan Pandemi Covid 19

I Wayan Sudika

Sari


The era of 4.0 industrial revolutions is marked by growing up of information technology or digital technology. The headmaster as a leader must adjust the leadership style according to the demands and changes that occur. Effectively the leadership, if a leader is able to combine situations and conditions with his or her pattern of behavior or leadership style.  In the era of 4.0 industrial revolutions as a leader, the headmaster of elementary schools (elementary schools) must have the ability to use digital technology, in carrying out its duties and functions.  Impact of Covid 19 pandemic is very remarkable, not only affected on one sector of human life, but affected for all sectors, including education; the learning process will be done with daring method. In the situation of the Covid-19 pandemic, primary school headmaster are required to have the ability to carry out crisis management, which is based on the respectfully of soul and loyalty realized through empathy.

 

Keywords: The Leadership, 4.0 industrial revolution, Covid-19

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Fahmi, Irham. 2013. Manajemen Kepemimpinan. Teori & Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Kartono, Kartini. 2011. Pemimpin dan Kepemimpinan.Apakah Kepemimpinan Abnormal itu?. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Muktiana, Maria Linda. 2018. Peran Kepala Sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Sanata Dharma. Yogyakarta: Skripsi

Murfi, Ali dkk. 2020. Kepemimpinan sekolah dalam situasi krisis covid 19 di Indonesia. Jurnal Manajemen pendidikan Islam. Volume 5, Nomor 1, Mei 2020.

Neuschel, Robert P. (2008). Pemimpin yang Melayani. Mengerahkan kekuatan orang - orang anda. Jakarta : Akademia.

Nadiem Anwar Makarim. 2019. Sambutan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, dalam memperingati Hari Guru tanggal 25 Nopember 2019.

Pomalato, S. W. D., La Ili, B. A. N., Fadhilaturrahmi, A. T. H., & Primayana, K. H. (2020). Student Error Analysis in Solving Mathematical Problems. Universal Journal of Educational Research, 8(11), 5183-5187.

Sastrawan, K. B., & Primayana, K. H. (2020). URGENSI PENDIDIKAN HUMANISME DALAM BINGKAI A WHOLE PERSON. Haridracarya: Jurnal Pendidikan Agama Hindu, 1(1), 1-11.

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). PERAN DESAIN EVALUASI PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-100.

Primayana, K. H., Dewi, P. Y. A., & Gunawan, I. G. D. (2020). PENGARUH PROJECT BASED OUTDOOR LEARNING ACTIVITY MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP PERILAKU BELAJAR ANAK DI PAUD. PRATAMA WIDYA: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, 5(2), 135-146.

Nindyati, Ayu Dwi. 2020. Kepemimpinan Empati di Masa pandemi Covid 19. https://himpsi.or.id/blog/materi-edukasi-covid-19-5/post/kepemimpinan-empati-di-masa-pandemic-covid-19-116) diunduh 3-12-2020.

Sedarmayanti. (2003). Good Governance (Kepemerintahan yang baik) Dalam Rangka Otonomi Daerah. Bandung: Mandar Maju.

Primayana, K. H., & Dewi, P. Y. A. (2020). Hubungan Pola Asuh Demokratis dan Intensitas Penggunaan Gawai pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 710-718.

Payuyasa, I. N., & Primayana, K. H. (2020). Meningkatkan Mutu Pendidikan Karakter Melalui Film “Sokola Rimba”. Jurnal Penjaminan Mutu, 6(2), 189-200.




DOI: https://doi.org/10.55115/edukasi.v1i2.916

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##


Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar
ISSN 2722-5224 (Online) 2721-3935 (Printed)
Published by Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja
W : http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/edukasi
E : anggadewiyulia@stahnmpukuturan.ac.id


View My Stats


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.