Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Penjasorkes Materi Jurus Tunggal Pencak Silat

Gusti Ngurah Arya Yudaparmita

Sari


This study aims to improve the learning outcomes of pencak silat single moves through the implementation of contextual teaching and learning. This type of research is Classroom Action Research. This research was conducted in 2 cycles with the design cycle consisting of planning, implementation, observation/evaluation and reflection. The research subjects were students of grade VI of SD Negeri 3 Pekutatan. Based on the results of data analysis the percentage of mastery learning outcomes in the first cycle amounted to 81.25% (an increase in cycle II to 93.75%. The average percentage of cycle I and II amounted to 87.5% with a good category, which means mastery learning mastery single pencak silat is said to be complete because it meets the KKM classically that is ≥ 67%. The conclusion is that the learning outcomes of pencak silat single increases through the implementation of contextual teaching and learning.

 

Keywords: contextual teaching and learning, learning outcomes, single pencak silat

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Badan Standar Pendidikan. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menenga. Jakarta: BSNP

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Jihad, Asep & Haris, Abdul. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo

Kanca, Nyoman. 2006. Metode Penelitian Keolahragaan. Singaraja: Jurusan Ilmu Keolahragaan FPIK Undiksha.

Lubis, Johansyah, Hendro, Wardoyo. 2014. Pencak Silat Edisi Kedua. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Muchith, Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Semarang: Rasail Media Group.

Nurhadi, dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Nasional

Naharsari, Dyah Nur. 2008. Olahraga Pencak Silat. Jakarta: Ganeca Exact.

Nurhadi, dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nurkancana, Wayan & Sunartana. 1990. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Sudjana, Nana. 1989. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Trianto. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Widiastuti. 2011. Tes Dan Pengukuran Olahraga. Jakarta: PT. Bumi Timur Jaya

Winia, I. N., Harsananda, H., Maheswari, P. D., Juniartha, M. G., & Primayana, K. H. (2020). Building The Youths Characters Through Strengthening Of Hindu Religious Education. Vidyottama Sanatana: International Journal of Hindu Science and Religious Studies, 4(1), 119-125.

Primayana, K. H. (2020). Menciptakan Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Dengan Berorientasi Pembentukan Karakter Untuk Mencapai Tujuan Higher Order Thingking Skilss (HOTS) Pada Anak Sekolah Dasar. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 3(2), 85-92.

Primayana, K. H. (2020, March). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya (Vol. 1, No. 3, pp. 321-328).

Primayana, K. H., Lasmawan, I. W., & Adnyana, P. B. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBASIS LINGKUNGAN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI MINAT OUTDOOR PADA SISWA KELAS IV. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 72-79.

Dewi, P. Y. A., & Primayana, K. H. (2019). PERANAN TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM) DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 226-236.




DOI: https://doi.org/10.55115/edukasi.v1i1.530

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##


Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar
ISSN 2722-5224 (Online) 2721-3935 (Printed)
Published by Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja
W : http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/edukasi
E : anggadewiyulia@stahnmpukuturan.ac.id


View My Stats


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.