STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA HINDU DALAM MENUMBUHKEMBANGKAN KEMAMPUAN LITERASI DI SMP PETRA BERKAT

Ayu Indah Cahyani, I Ketut Sudarsana

Sari


The purpose of this study was to describe learning strategies for Hindu religious education in developing literacy skills at Petra Berkat Junior High School. This type of research is qualitative with data collection methods using observations, interviews and literature studies. The results of the study show that the lack of interest in reading books (literacy) and critical thinking skills among students is one of the obstacles that occur in the world of education in Indonesia today. This is based on the fact that some students who lack interest in reading have not been able to think critically in processing and obtaining reliable and actionable information. Therefore, efforts are needed or strategies and methods used in learning to grow students' reading abilities and interests so that students can have critical thinking skills in processing the information obtained in the hope of creating a golden generation that is able to compete in today's era.

Keywords: Literacy Ability; Learning strategies; Hindu Religious Education


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anitah, S. (2009). Teknologi Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka

Ernasari. (2011). Efektivitas Pembelajaran Model Inquiry dengan Metode Diskusi dalam Meningkatkan Hasil Belajar. (Studi Eksperimen pada Pembelajaran Akutansi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Rancaekek). Tesis Magister pada PIPS. UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Kadjeng, I N. dkk. (1997) Sarasamuccaya. Surabaya: Paramita

Prawati Siska. (2015). Penerapan Metode Pemberian Tugas untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS pada siswa kelas V SD No 1 Pangalasiang. Palu : Universitas Tadulako

Samani, M. (2012). Konsep dan Model Pendidika Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran. Bandung: Prenada Media Group.

Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media

Sideyadnya. (2010). Strategi Guru Agama Hindu Dalam Menanggulangi Penyimpangan Perilaku Siswa di SMA Negeri 1 Tembuku Bangli Tahun Pelajaran 2009-2010. Skripsi. Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar

Subawa, P. (2017). Membudayakan Jiwa Literasi Pada Proses Pendidikan Agama Hindu Terhadap Generasi Muda. Singaraja : STAHN Mpu Kuturan Singaraja

Sudianta, P. D. & Sueca, I N. (2021). Pembelajaran Literasi Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Hindu Di Sekolah Dasar. Denpasar : Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Sukmadinata. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Sutriyanti, N. K. (2018). Metode Sad Dharma. Surabaya : Paramita

Suwantana, I G. (2018). Tantangan Hindu Di Indonesia. Denpasar: PT Japa Widya Duta




DOI: https://doi.org/10.55115/bhuwana.v5i2.2277

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.