Implementasi Ajaran Yoga Surya Namaskara Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di Utama Widya Pasraman Vidya Wisata Kubutambahan

I Gusti Putu Pradnyana Arta

Sari


This study aims to determine the Implementation of Surya Namaskara Yoga
Teachings in Improving Student Discipline at Utama Widya Pasraman Vidya Wisata
Kubutambahan. This research is a type of qualitative research with a qualitative
descriptive research approach. The results of the research that has been carried out are
that the obstacles that become a challenge for teachers and students in practicing Yoga
are the consistency and self-discipline of students in practicing Yoga. The program for
implementing the teachings of Yoga Surya Namaskara is well implemented according
to the subject hours and the applicable Religious Curriculum. The process of
implementing the teachings of Yoga Surya Namaskara begins with chanting the
opening mantra and prayer, then pavanamuktasana, then Yoga Surya Namaskara, after
that implementing relaxation, and closing by reciting the mantra and closing prayer.
The implementation of the teachings of Yoga Surya Namaskara at UWP Vidya Wisata
is student discipline in this study including student attendance, student order, and
student duties and obligations.
Keywords: Implementation, Yoga Surya Namaskara, Student Discipline, Utama
Widya Pasraman Vidya Wisata Kubutambahan.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arikunto, S. 1993. Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. 1998. Pengelolaan Kelas dan Siswa. Jakarta: CV Rajawali.

Asli, L. dkk. 2019. Buku Siswa Untuk Siswa Kelas X Utama Widya Pasraman Mata Pelajaran Yoga. Direktorat Jenderal Bimbingan Masyarakat Hindu Kementrian Agama Republik Indonesia.

Bose, A.C. 2000. Panggilan Veda. Surabaya: Paramitha.

Gie, T. L. 2009. Administrasi Perkantoran Modern. Yogyakarta: Liberty.

Imron. 2004. Administrasi dan Pengelolaan Sekolah; Administrasi Kesiswaan. Jakarta: Erlangga.

Krishna. I B. W. 2017. Panduan Yoga Surya dan Candra Namaskar. Yogyakarta: Lingkarantarnusa.

Meleong, L. J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 56 Tahun 2014. Pendidikan Keagamaan Hindu. 23 Desember 2014. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 1959. Jakarta.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007 Tentang Pendidikan Agama Dan Pendidikan Keagamaan.

Sarasvati, S. S. 2002. Asana, Pranayama, Mudra, dan Bandha. Surabaya: Paramita.

Sarasvati, S. S. 2002. Suurya Namaskaara. Surabaya: Paramita.

Sudrajat, A. 2010. Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Bumi Karsa.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Tulus, T. 2004. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.