MEMUPUK KEMAMPUAN BERMATEMATIKA SEJAK DINI MELALUI AKTIVITAS BERMAIN

I Komang Sesara Ariyana

Sari


Mathematics for early childhood is actually a fun activity. Early childhood needs to play activities using concrete objects and move towards more abstract things gradually in order to understand mathematics. Although mathematics for early childhood is more about numbers, early childhood also needs to understand other concepts such as geometry and measurement. These math concepts are learned by children through play activities. These activities encourage children's logical thinking activities such as matching, comparing, classifying, differentiating, measuring, sorting, and checking for certain patterns. Therefore, early childhood has been doing mathematics since childhood. This paper will discuss (1) how mathematical abilities are for early childhood, (2) early childhood math play activities, and (3) what kinds of games can be applied in facilitating children's learning about early math concepts. Most math games for children use concrete and semi-abstract media such as pictures. The math games offered in this paper are only a few examples that have been done by kindergarten teachers or researchers in Indonesia.


Teks Lengkap:

Tidak berjudul

Referensi


Ariyana, I. K. S. (2018). Subitizing sebagai Kemampuan Mendasar Bagi Anak Usia Dini untuk Menguasai Konsep Bilangan. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 2(2), 57-65.

Astuti. (2016). Peningkatakan Kemampuan Anak Mengenal Konsep Bilangan Melalui Permainan Kartu Angka di Kelompok B TK Aisyiyah Pulau Payung Kecamatan Rumbio Jaya. Jurnal PAUD Tambusai, 2(1), 90-99.

Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2010). Math and Science for Young Children (6thEdition). USA: Wadsworth/Cengage

Learning.

Delfia, E., & Mayar, F. (2020). Penanaman

Konsep Berhitung Anak melalui Permainan Pencocokkan Kepingan Buah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 338-350.

Fauziddin, M. (2015). Peningkatan Kemampuan Matematika Anak Usia Dini melalui Permainan Jam Pintar di Taman Kanak-Kanak Pembina Kec. Bangkinang Kota. Jurnal PAUD Tambusai, 1(1), 49- 54.

Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630-638.

Khotimah, N., Sofia, A., & Surahman, M. (2016). Pengenalan Lambang Bilangan Melalui Bermain Ular Tangga. Jurnal Pendidikan Anak, 2(2).

Kurniawati, R. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berhitung dengan Permainan Ular Tangga Pada Anak Kelompok B TK Yunior Surabaya. PAUD Teratai, 2(1).

Lestari, K. W. (2011). Konsep Matematika untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal, Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Lestari, P. I., & Prima, E. (2019). Balinese Congklak Games, Maciwa, to Improve the Development of Symbolic Thinking in Early Childhood. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 102- 109.

Lisa. (2017). Prinsip dan Konsep Permainan Matematika Bagi Anak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 93-107.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The

National Council of Teachers of

Mathematics, Inc.

Mirawati. (2017). Matematika Kreatif:

Pembelajaran Matematika bagi Anak Usia Dini Melalui Kegiatan yang Menyenangkan dan Bermakna. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3a), 1-8.

Mufarizuddin. (2017). Peningkatan Kecerdasaan Logika Matematika Anak melalui Bermain Kartu Angka Kelompok B di TK Pembina Bangkinang Kota. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 62-71.

Musdalifah, M., Antara, P. A., & Magta, M. (2016). Pengaruh Permainan Congklak Bali Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok B Di RA Baitul Mutaallim Tegalinggah Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(2).

OĢˆzdoan, E. (2011). Play, mathematic and mathematical play in early childhood education. Elsevier: Procedia Social and Behavioral Sciences, 15(2011), 3118- 3120.

Palupi, G. D., & Dewi, D.K. (2013). Pengaruh Media Flashcard terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Kelompok B di TK Aba IV Kota Kediri. PAUD Teratai, 2(3).

Pradana, P. H. (2016). Pengaruh Permainan Balok Angka terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Tambusai, 2(2), 18-25.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Sarama, J., & Clement, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research: Learning Trajectories for Young Children. New York: Routledge.




DOI: https://doi.org/10.55115/bhuwana.v3i2.953

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License