KONTRIBUSI GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH BERBASIS CATUR NAYA SANDHI TERHADAP KINERJA GURU PADA SMA NEGERI 2 SINGARAJA

Sukadi Sukadi

Sari


This study was aimed at explaining the contribution of the headmaster leadership style on the basis of Catur Naya Sandhi toward the teachers’ work performance of SMA Negeri 2 Singaraja. To achieve the objective this study was conducted by expost facto survey with multiple correlation study between four independent variables of headmaster leadership style (sama, beda, dana, danda) and one dependent variable, namely teacher’s work performance. This research was conducted to all teachers of SMA Negeri 2 Singaraja. All 54 teachers were involved as samples in this study. Data in this survey were collected by distributing the questionnaires of headmaster leadership style (sama, beda, dana, danda) and teachers’ work performance. All data in this study were numerical data with interval scale and then were analyzed by multiple and partial regression. The result of this research showed that there were significant contributions of four headmaster leadership styles on the basis of Catur Naya Sandhi toward teachers’ work performance of SMA Negeri 2 Singaraja both simultaneously and partially. The implication of this study is that school headmasters need to more improve the quality of their four leadership styles implementation on the basis of Catur Naya Sandhi to enhance the quality of teachers’ work performance.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Agustin. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik dan Pengelolaan Pendidikan di SDIT Insan Mulia Wonosobo. Tesis (tidak dipublikasikan). Program Studi Pendidikan Islam Konsentrasi Manajemen dan Kebijakan Pendidikan Islam Yogyakarta

Ali, S. N. M. , C. Z. Harun, dan Djailani A R. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada SD Negeri Lambaro Angan. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, Volume 3, No. 2, Mei 2015, Hal.: 116- 127.

As’ad, M., W. J. Anggoro, dan M. Virdanianty. 2011. Studi Eksplorasi Konstrak Kepemimpinan Model Jawa: Asta Brata. Jurnal Psikologi, Vol. 38, No. 2, Desember 2011, Hal.: 228 – 239.

Bali Post. 2019. Hasilnya Mengejutkan, Ini Rerata Kualitas Guru dan Tenaga Kependidikan di Bali. http:// www.balipost.com/news/2019/12/09/ 94344/Hasilnya-Mengejutkan,Ini-Rerata-Kualitas...html. Diunduh pada

hari Sabtu, 28 Maret 2020. Dharmayasa. 1972. Canakya Niti Sastra.

Jakarta: Dep. Agama RI.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Jakarta : Depdikbud

Dzulfikar. 2017. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah MTs Negeri Jetis dan

Implikasinya terhadap Kinerja Guru. Tesis (tidak dipublikasikan). Ponorogo: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Eliyas, A. 2018. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Madrasah Terhadap Iklim Organisasi Di Mtsn 1 Bandar Lampung. Tesis (tidak dipublikasikan). Lampung: UIN Raden Intan.

Gorda, I G. N. 2004. Manajemen Sumber Daya Manusia. Cetakan Kedua. Denpasar: Astabarata Bali.

Hasanuddin, I. 2018. Keadilan Sosial: Telaah atas Filsafat Politik John Rawls. REFLEKSI, Volume 17, Nomor 2, Oktober 2018, Hal.: 193-204.

Hidayat, E. 2020. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mutu Sekolah (Pengaruh Dari Faktor Kinerja Mengajar Guru Dan Pemanfaatan Sumber Belajar). https:// media.neliti.com/media/publications/ 75405-ID-faktor-faktor-yang- mempengaruhi-mutu-sek.pdf. Diunduh pada hari Sabtu, 28 Mater 2020.

Indrafachrudi, S. 2006. Bagaimana Memimpin Sekolah yang Efektif. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ismail. 2018. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah terhadap Peningkatan Kinerja Guru di SD Negeri 30 Nitu Kota Bima.




DOI: https://doi.org/10.55115/bhuwana.v3i1.814

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License